آخرین اخبار

رونق بخش کشاورزی کهگیلویه و بویراحمدبا اجرای ۳۳۳طرح

یاسوج- ایرنا- دولت سیزدهم در حالی ۳۳۳ طرح کشاورزی در بخش های مختلف زراعت، دام و طیور، شیلات ، تولید و تامین غذایی و ایجاد زیرساخت ها و انجام طرح های زیربنایی را ظرف سه سال گذشته در کهگیلویه وبویراحمد اجرایی کرده که این استان هم اینک در برخی از حوزه ها از جمله تولید مرغ به خودکفایی رسیه است.

اشتراک گذاری
26 خرداد 1403
کد مطلب : 13727

به گزارش ایرنا، اهم اقدامات دولت سیزدهم در بخش کشاورزی، افزایش تولید و خرید کالاهای اساسی از جمله گندم نسبت به دولت قبلی بوده است بطوریکه میانگین خرید تضمینی گندم در یک دهه قبل ۴۰ هزار تن در سال بود که این میزان در سال گذشته به ۷۴ هزار تن رسید.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کهگیلویه و بویراحمدگفت: تولیدات زراعی کهگیلویه و بویراحمد رشد ۳۴ درصدی در دولت سیزدهم داشته است.

سید علی معتمدی پور با تاکید رشد ۱۲درصدی اعتبارات استانی در دولت سیزدهم ابراز کرد: هم اکنون بیش از ۱۴.۹۵ درصد اعتبارات استان به بخش کشاورزی تعلق گرفته است.

معتمدی پور ابراز کرد: تولید مرغ گرم استان در سال گذشته به بیش از ۲ هزار تن رسید و ۲ زنجیره تولید مرغ در بهمئی و گچساران در هفته دولت افتتاح خواهد شد.

وی ادامه داد: در سال ۱۴۰۱ میزان توزیع مرغ منجمد در استان ۲هزار تن بود که با بهره برداری از این طرح ها به هشت هزار تن خواهد رسید.

فعال شدن ۱۱واحد پرورش دام با ظرفیت یکهزارو ۵۰۰ تن در دولت سیزدهم

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کهگیلویه و بویراحمدگفت: در دولت سیزدهم ۱۱ واحد پروش دام و طیور راکد با ظرفیت یکهزارو ۵۰۰ تن فعال شد.

معتمدی پور همچنین با اشاره به ظرفیت ذخیره سازی ۱۲ هزار تن سردخانه های استان گفت: در دولت سیزدهم بیش از ۱۰ هزار و ۷۰۰ تن سردخانه ای در استان به بهره برداری رسید.

وی ادامه داد: تولید آبزیان قبل از دولت سیزدهم ۱۹.۵ تن بود اما در این دولت به ۲۳ هزار تن افزایش یافت.

معتمدی پور افزود: در دولت سیزدهم در زمینه ماهیان سردآبی شیلات رتبه اول بهره وری را در کشور کسب و رتبه سوم کشور درزمینه شیلات را دارا هستیم.

وی تصریح کرد: ۷۰ درصد هزینه شیلات مربوط به خوراک آبزیان بود که در این زمینه یک کارخانه به بهره برداری رسیده است.

معتمدی پور ابراز کرد: میزان تولید شیلات قبل از دولت سیزدهم ۱۹هزار تن بود در حالی که هم اکنون به ۲۳ هزار تن رسیده است.

افزایش۳۴ درصدی تولیدات زراعی در دولت سیزدهم

وی با اشاره به رشد ۳۴ درصدی تولیدات زراعی استان افزود: در دهه‌های گذشته میانگین خرید تضمینی گندم ۴۰ هزار تن بود و این میزان در روزهای پایانی دولت دوازدهم به ۳۶ هزار تن کاهش یافت.

معتمدی پور ادامه داد: در حالی که میزان خرید تضمینی گندم در سال گذشته به ۷۴ هزار تن رسید و در سال جاری تاکنون بیش از ۸۰ هزار تن گندم سیلویی و بذری از کشاورزان در مناطق مختلف خریداری شده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمدبا بیان اینکه در اوایل انقلاب بیش از ۳۳ هکتار گلخانه فعال در استان وجود داشت گفت: در دولت سیزدهم گلخانه کوچک مقیاس جهش چشمگیری داشته در حالی که هم

وی اظهار کرد: هم اکنون ۱۳۷ هکتار زیرساخت گلخانه ای در استان آماده واگذاری به مردم در شهرک های کشاورزی است.

معتمدی ادامه داد: مهمترین خلاء بخش کشاورزی صنایع تبدیلی و تکمیلی بود که در این حوزه هم اقدامات خوبی انجام دادیم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی تصریح کرد: هشت کارخانه تولید خوراک آبزیان به همت دولت مردمی سیزدهم در استان در دست ساخت است.

معتمدی‌پور بیان کرد: ظرفیت سردخانه‌ای استان ۱۲ هزار تن بود که ۱۰ هزار تن ظرفیت جدید به بهره برداری رسید.

وی بیان کرد: در سال گذشته بیش از یکهزارو ۴۹۰ میلیارد ریال اعتبار بخش کشاورزی تخصیص داده شد.

بهره برداری از ۳۳۳ طرح کشاورزی در دولت سیزدهم

رئیس سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد گفت: در حوزه کشاورزی ۳۳۳ طرح با اشتغالزایی بیش از یکهزارو ۷۰۰ نفر به بهره برداری رسید.

وی تاکید کرد: تسهیلات ابلاغی دور دوم سفر رئیس جمهور ۵۰ هزار و ۵۵۰ میلیارد ریال بوده که رتبه اول را در استان داشته ایم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: تعداد مصوبات دور اول و دوم سفر رئیس جمهور به استان در حوزه کشاورزی ۴۸ مصوبه بوده است.

وی با بیان اینکه تولید ماهی قزل آلا هم اکنون در استان به ۶۵ هزار و ۵۰۰ تن رسید افزود: کهگیلویه و بویراحمد رتبه اول کشوری بهره وری میزان تولید در واحد سطح و رتبه سوم کشوری در تولید ماهیان سردآبی را کسب کرده است.

معتمدی بیان کرد: در ارتباط با طرح‌هایی که مربوط به نهضت ملی مسکن که مهم‌ترین سیاست دولت سیزدهم بوده، بحث فرم (ج) در میان بود، در جهاد کشاورزی املاکی که قرار بود به طرح‌ها اختصاص داده شود به نهضت ملی مسکن اختصاص دادیم.
وی ابراز کرد: ۱۴ شرکت‌ دانش‌بنیان در بخش کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد در دولت سیزدهم مشارکت داشته اند.

خودکفایی در تولید مرغ

میزان مصرف مرغ سالانه در کهگیلویه و بویراحمد ۲۱ هزار تن در سال است و هم اکنون با اجرای چندین طرح مرغداری، تولید این ماده پروتئینی در استان به بیش از ۲۰ هزار تن در سال رسیده است و با افتتاح دو طرح دیگر در بهمئی و لیشتر گچساران که حدود ۱۰۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد تولید مرغ به ۲۸ هزار تن در سال خواهد رسید.

۲ زنجیره ارزش مرغ در استان تعریف شده است، عمدتا مزارع پرورش مرغ ۱۰ هزار و ۲۰ هزار قطعه ای هستند اما مزارعی که استان تعریف کرده است یک میلیون قطعه ای هستند و ۶۰۰ هزار قطعه ای هستند.

استاندار کهگیلویه و بویراحمد هم پیشتر در خصوص طرح مرغ داری لیشتر گفته بود: این طرح در پنج پروژه شامل مرغ گوشتی با ظرفیت ۳۳ هزار قطعه و سرمایه گذاری ۱۵۰ میلیارد تومان در زمینی به مساحت ۲۲ هزار متر مربع با پیشرفت ۹۵ درصدی در دست اجراست.

سیدعلی احمدزاده افزود: پروژه دوم این مجتمع کارخانه خوراک دام طیور با ظرفیت اسمی ۴۶ هزار تن در سال و سرمایه گذاری یک هزار و ۲۰۰ میلیارد ریال در زمینی به مساحت سه هزار و ۵۰۰ متر مربع در حال تولید است.

وی کارخانه کنسانتره دام و طیور با ظرفیت ۶ هزار تن در سال و اعتبار ۵۰۰ میلیارد ریال در زمینی به مساحت سه هزار و ۵۰۰ متر مربع که در حال تولید است از دیگر پروژه های این مجتمع می باشد.

احمدزاده گفت: از دیگر پروژه های این طرح زنجیره تولیدی، کشتارگاه مرغ با ظرفیت ۶ هزار قطعه در ساعت و سرمایه گذاری یک هزار و ۷۰۰ میلیارد ریال در زمینی به مساحت ۵۰ هزار متر مربع دارای ۷۵ درصد پیشرفت فیزیکی است.

وی تصریح کرد: پروژه پرورش مرغ گوشتی با ظرفیت ۳۳ هزار قطعه با سرمایه گذاری ۱۵۰ میلیارد تومان در زمینی به مساحت ۲۲ هزار متر مربع با پیشرفت ۹۵ درصدی از دیگر طرح های این زنجیره اقتصادی است.

برشی از رسانه ها/ بخشی از دستاوردهای دولت سیزدهم در بخش کشاورزی سال ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۲

صادرات محصولات کشاورزی و غذایی نیز با رشد ۲۲ درصدی از ۵.۲۲ میلیارد دلار در سال ۱۴۰۰ به ۶.۳۷ میلیارد دلار در انتهای سال ۱۴۰۲ رسید.

در این مدت، توسعه کشت دانه‌های روغنی در شرایط دیم، با رشد ۶۰۰ درصدی از ۵ هزار هکتار به ۳۵ هزار هکتار در پایان سال ۱۴۰۲ افزایش یافت.

همچنین از ابتدای دولت سیزدهم تا پایان سال ۱۴۰۲، تولید کودهای فسفات و پتاس با رشد ۵۱ درصدی از ۷۷ هزار تن به ۱۱۶ هزار تن رسید که افزایش خرید کودهای فسفات و پتاس از محل تولیدات داخلی را رقم زد.

در این مدت، سرمایه‌گذاری در زیر بخش شیلات و آبزیان از ۲۲ هزار میلیارد ریال با رشد ۷۶۰ درصدی به ۱۹۰ هزار میلیارد ریال افزایش یافت.

حدنگاری اراضی منابع طبیعی و آبخیزداری نیز از ۸۹ میلیون هکتار در ابتدای دولت سیزدهم با رشد ۵۷ درصدی به ۱۴۰ میلیون هکتار در پایان سال ۱۴۰۲ رسید.

آبرسانی سیار به مناطق عشایری با رشد ۴۵ درصدی از حدود ۶ میلیون مترمکعب برای ۳۰ درصد از جمعیت عشایری در ابتدای دولت سیزدهم، به حدود ۸.۵ میلیون مترمکعب برای ۷۰ درصد از جمعیت عشایر ایران در پایان سال ۱۴۰۲ رسید.

ایجاد و استقرار هسته / واحدهای فناور و دانش‌بنیان بخش کشاورزی نیز از ۱۵۲ مورد در ابتدای دولت سیزدهم با رشد ۳۰۸ درصدی به ۶۲۱ مورد در پایان سال ۱۴۰۲ توسعه یافت.

همچنین صدور مجوزهای کسب و کار الکترونیکی بخش کشاورزی از صفر در ابتدای دولت سیزدهم به ۳۰۷ هزار مورد در پایان سال ۱۴۰۲ رسید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهار + هشت =